El-løbehjul dæk: Begynder Guide

El-løbehjul dæk

Fra massiv gummi til pneumatiske(luftfyldte) dæk, fra gade- til terrænmønster og fra størrelse til form er der mange faktorer, der bestemmer et el-løbehjuls ydeevne baseret på dens dæk.

I denne guide vil vi gennemgå de forskellige typer af dæk, hjælpe dig med at finde den rette type mønster til dine specifikke behov og forklare, hvordan forskellige dækprofiler påvirker kørekomforten og ydeevnen.

Vi vil også dele eksperttips om, hvordan du undgår punkteringer, samt trinvise vejledninger om, hvordan du reparerer, udskifter og opgraderer dine dæk.

Typer af dæk: Hvad er bedst?

Luftfyldte (pneumatiske) dæk

Luftfyldte dæk er den mest almindelige type dæk, der findes på elektriske løbehjul. De anses generelt for at være de bedste, da de giver god vejgreb og er fremragende til at absorbere stød og vibrationer.

Du er sandsynligvis bekendt med luftfyldte dæk, da de også bruges på mange andre køretøjer, herunder cykler, motorcykler og biler. Dog er de ikke alle ens.

Med slange

Disse dæk har et beskyttende ydre dæk og en luftfyldt indre slange. De er nemme at reparere, da slangen hurtigt kan lappes eller udskiftes.

Uden slange

Ligesom biler har elektriske løbehjul med tubeless-dæk en tyk ydervæg, der har en lufttæt forsegling mod fælgen på hjulnavet. De er mere holdbare end dæk med inderslanger, men er sværere at reparere, hvis de punkterer.

uden flade

Disse dæk har samme design som tubeless-dæk, men indvendigt er der et tykt gel-lignende lag, der beskytter mod punkteringer og flade dæk.

Hvis dækket bliver gennemboret, flyder gelen ind i hullet for at forsegle åbningen og forhindre luften i at slippe ud.

Solide dæk

Solide dæk findes mest på børne el-løbehjul samt el-løbehjul i budgetsegmentet. Dog er der nogle få premium-modeller, der er udstyret med dem på grund af deres vedligeholdelsesvenlige design.

Takket være deres massive indre bliver de aldrig punkteret eller flade. Dog er der to store ulemper: De tilbyder minimal eller ingen støddæmpning og har markant mindre vejgreb, især på våde overflader.

Massiv gummi

Ligesom skateboardhjul er disse helt massive og tungere end luftfyldte dæk. Der er meget lidt støddæmpning, og vejgrebet er dårligt.

Honnycomb dæk

honnycomb dæk er gummidæk med et netværk af huller for at reducere deres vægt og øge støddæmpningen. Ideen er, at luftlommerne tillader dækket at flekse og dermed giver en mere polstret kørsel, samtidig med at de nyder fordelene ved et vedligeholdelsesvenligt design.

Men til trods for deres forsøg på at være mere polstrede, er kørselskvaliteten kun en smule bedre end deres massive modstykker.

Skum

Disse dæk er fyldt med polyurethanskum, de er massive, men lettere end gummidæk. Ligegesom honningkam-dæk er de designet til at forsøge at afhjælpe manglen på støddæmpning. Dog giver de meget lidt efter, så komfort er stadig et problem, og vejgrebet er lavt.

Dækmønster: Hvad er det rigtige for mig?

Dækmønsteret er den grebsfyldte overflade, der opretholder vejgrebet med underlaget.

Forskellige dækmønstre giver varierende niveauer af vejgreb og gør dækket mere eller mindre egnet til forskelligt terræn. Nogle mønstre kan endda forhindre skader på dækket og beskytte mod punkteringer.

Gade dæk

Gadedæk er glatte, men med et let mønster. Det betyder, at de har godt vejgreb på den flade overflade af vejen og slides mindre end racerdæk.

Dog betyder det lave mønster, at de ikke klarer sig godt på løst eller kornet terræn.

Hybrid dæk (Terræn-agnostisk)

Hybriddæk har moderat mønsterdybde. De er velegnede til en række forskellige terræner, lige fra velholdte byveje til landeveje.

Off-road dæk

Designet specifikt til terrænkørsel, har disse dæk tredimensionelle mønstre med knopper. Dette hjælper dem med at opretholde vejgreb på løst underlag.

De kan også bruges til kørsel på gader og asfalterede områder, men på grund af deres form begrænser de el-løbehjul i forhold til at nå sin maksimale hastighed. De kan også være støjende.

Sne dæk

Perfekte til ekstreme forhold, snedæk er piggede, knoppede og har et kraftigt mønster. Det dybe mønster kombineret med metalpigge hjælper dem med at få vejgreb på overflader dækket af sne og is.

Racerdæk

Racerdæk er glatte og har intet mønster. Det betyder, at hele overfladen er i kontakt med underlaget for at sikre ekstremt vejgreb til enhver tid.

Selvom de er ideelle til hurtig og aggressiv kørsel, er de mindre velegnede til daglig brug, da de slides hurtigt og ikke klarer sig godt på ujævne overflader.

Dækstørrelse og -form

Forståelse af dækstørrelse

Almindelige dækstørrelser

El-løbehjul dæk kommer i forskellige former og størrelser. Generelt har billigere og mindre kraftfulde el-løbehjul mindre hjul, mens større og dyrere modeller har større hjul. De mest almindelige dækstørrelser er:

Dæk Højde (Tommer) Dæk Bredde (Tommer)
8 2
8.5 2
10 2.5
10 3
10 3.25
11 3.5

Korte vs. høje: Fordele og ulemper

Hjulets højde påvirker stabiliteten og ydeevnen af et el-løbehjul.

Høje hjul giver større frihøjde, en glattere kørsel og bedre momentum. De ruller også lettere over bump og forhindringer og synker ikke så meget ned i jord eller løst terræn. Desuden bevarer de bedre fart, hvilket resulterer i længere rækkevidde sammenlignet med små hjul.

På den anden side er små hjul generelt billigere at producere og er designet til el-løbehjul med lavere effekt. De kan være mere manøvredygtige ved lave hastigheder, hvilket er grunden til, at de ofte findes på billige modeller. Desværre har de mindre frihøjde, overfører bump og rystelser til føreren mere alvorligt og leverer ikke samme niveau af køreegenskaber som større hjul.

Smalle vs. brede: Fordele og ulemper

Brede dæk har et større kontaktpunkt med underlaget, hvilket forbedrer vejgrebet ved acceleration, bremsning og almindelig kørsel. De giver også mere stabilitet.

Ulempen er, at brede dæk kræver mere kraft for at dreje fra side til side, men de giver bedre kurvekørsel ved høj hastighed. Smalle dæk er derfor mere smidige ved lave hastigheder, men giver ikke så meget stabilitet og har større risiko for at miste vejgrebet under våde forhold.

Sammenhængen mellem dækstørrelse og motorstyrke

Jo større dækstørrelse, desto større er motorydelsen.

Motorerne er monteret i el-løbehjulets hjulnav, så størrelsen på dækket afspejler i nogen grad størrelsen på motoren. For eksempel kan et budget el-løbehjul med en lille 36 V 350 W motor have dæk med en diameter på kun 8,5 tommer, mens en ultra-ydelsesmodel med 72 V 2000 W motorer kan have 11-tommers dæk. Jo kraftigere motor(er), desto større er dækkene.

Derfor refererer scooterfællesskabet til forskellige modeller efter deres dækstørrelse (f.eks. 10-tommer eller 11-tommer) – det er en hurtig måde at kategorisere ydeevnen på.

Forståelse af dækform

Runde

Dæk med en rund profil foran gør et el-løbehjul mere smidig.

I modsætning til populær tro drejer du ikke styret, når du vil dreje, men læner dig i den retning, du vil have el-løbehjulet til at bevæge sig. Mens du læner dig, går el-løbehjulet fra en lodret vinkel på 90 grader til en hældning på 50 til 70 grader.

Når el-løbehjulet ruller, gør dækkene det samme, og det er her, en rund profil giver bedre håndtering end dem, der er firkantede i deres design. Fordi dækket er rundt, sikrer det, at et stort overfladeareal forbliver i kontakt med vejen, hvilket betyder, at du kan læne dig ind i svingene og stadig bevare vejgrebet. Dette er vigtigt for hurtige elektriske løbehjul, da det betyder, at du har lige så meget kontrol i svingene som på de lige strækninger.

Firkantede

Dæk med en firkantet profil foran giver et bredt kontaktpunkt med underlaget, når du kører ligeud. Dette gør dem ideelle til hurtig acceleration og hurtig bremsning.

Dog giver firkantede dæk ikke samme gode håndtering som dem, der har en rund profil. Når du læner dig ind i svingene, ruller de på kanten, hvilket betyder, at grebet mistes. Under disse omstændigheder kan firkantede dæk glide væk under dig.

Almindelige årsager til flade dæk

Overinflation

Overinflerede dæk kan forårsage en række problemer, herunder:

  • Mindre kontaktflade, hvilket betyder mindre vejgreb
  • Mindre støddæmpning, da dækket ikke kan absorbere bump
  • Kompromitteret håndtering
  • Reduceret bremsepræstation
  • Uensartet slid på mønsteret, da midten af dækket buer ud og slides først
  • Risiko for eksplosion, hvilket kan føre til en ulykke

Underinflation

Underinflation er en af de førende årsager til fejl på elektriske løbehjul-dæk. Hvis dæktrykket er for lavt, kan det medføre mange problemer, herunder:

  • Øget rullemodstand og dermed øget brændstofforbrug, da motorerne arbejder hårdere
  • Siderne på dækket kan blive deformerede og bule ud, hvilket fører til ujævn slid på mønsteret
  • Kompromitteret håndtering, især styring
  • Reduceret bremsepræstation
  • Overophedning
  • Reducerer den last, som løbehjulet kan bære

Forkert installation

Hvis et dæk er installeret forkert, øges risikoen for at få et punkteret dæk.

Ved indvendige slanger kan forkert installation få dem til at blive sammenfiltrede eller samlet på én bestemt del af slangen og dækket.

Ved dæk uden slanger er det vigtigt at sikre, at den indre kant er intakt og passer tæt til fælgen.

Og det sidste, du skal være opmærksom på, er retningen for et dæks rotation. Hvis et dæk installeres baglæns, slides det hurtigere. Det er også skadeligt for dit el-løbehjul generelle ydeevne, da dækkene ikke kan gribe vejen så godt.

De fleste dæk vil angive rotation med en pil, men hvis dine dæk ikke har dette, skal du sørge for, at mønsteret altid vender fremad.

Punkteringer fra skarpe genstande

Skarpe genstande som søm, glas og endda sten er de mest almindelige årsager til punkterede dæk.

De beskadiger hurtigt dækket ved enten at dele mønsteret eller trænge igennem det.

Kraftige stød fra aggressiv kørsel

Når et dæk uden slange rammer en sten eller kantsten, kan det bryde forseglingen mellem dækket og fælgen. For dæk med indvendige slanger kan en kraftig nok påvirkning skabe nok tryk til at sprænge slangen.

Overophedning

Overophedning skyldes enten forkert inflation eller kørselsforhold (f.eks. en varm sommerdag).

Generelt mister eller får dæk 1 PSI for hver ændring på 10℉ i temperatur. Som tidligere nævnt kan over- og underinflation føre til betydelig skade på dækkene, så hvis temperaturen stiger, skal du justere dæktrykket tilsvarende.

Hvis du ikke justerer trykket og lader det stige som følge af overophedning, kan dækkene blive forvrænget, hvilket fører til svage områder.

Generel slid

Når dæk bliver ældre, slides de ned og kan udvikle revner. Efter et stykke tid kan disse beskadigede områder arbejde sig dybere ned i mønsteret og til sidst lade luften slippe ud – dette sker oftest, når en slidt dækrand ikke længere hviler korrekt på fælgen.

På samme måde kan en defekt eller lækage i ventilen være synderen og langsomt lade luften sive ud af dækket.

Sådan forebygges flade dæk

Pump dækkene til korrekt tryk

PSI står for pounds per square inch og er målingen, der bruges til dæktryk. Jo højere PSI, desto mere tryk er der inde i dækket.

Hvert dæk leveres med en anbefalet PSI-værdi, som kan findes i el-løbehjulets brugermanual. Vi anbefaler at pumpe dækkene til denne værdi, da korrekt oppumpede dæk er mindre tilbøjelige til at blive beskadiget og er konfigureret til at opnå den bedste ydeevne fra el-løbehjulet.

Tilføj dæksætningsmiddel / Slime

Dæksætningsmiddel kan sprøjtes ind i et dæk gennem ventilen. Når det er injiceret, belægger det den indvendige overflade, hvilket betyder, at det flyder ind i punkteringer for at forhindre luften i at slippe ud. Det er bedst at bruge dæksætningsmiddel som en forebyggende foranstaltning.

Installer dækliner

Dæklinere er lavet til at passe mellem dækket og den indvendige slange. Hvis noget trænger igennem dækkets yderste skal, giver lineret ekstra beskyttelse for at forhindre slangen i at blive punkteret.

Rengør regelmæssigt

Ved regelmæssigt at fjerne snavs og affald, der har samlet sig på dine dæk, reducerer du slid og fjerner skarpe genstande, der kan være blevet fastgjort.

Reducer pludselig opbremsning og hjulspin

Pludselig opbremsning og hjulspin opvarmer dækkene, hvilket gør dem mere modtagelige for ujævn slid, der på længere sigt kan føre til punkteringer.

Solide dæk kan endda blive deformerede, hvis de behandles forkert. Overophedning kombineret med skridning kan slide på mønsteret, der er i kontakt med vejen.

El-løbehjul med anti-lock bremser (ABS) hjælper med at forhindre dækslid ved at registrere, når hjulene er ved at låse, og anvende optimal bremsekraft for at forhindre skridning.

Udskift gamle eller slidte dæk

Jo ældre et dæk er, desto større er risikoen for, at det udvikler revner eller bliver fladt. Det er vigtigt, at du regelmæssigt kontrollerer dine dæk og udskifter dem, der ser gamle eller slidte ud. Et godt tegn på dette er, hvis dækkene er slidt ned. Med det mener vi at inspicere mønsteret for at se, om det er for lavt.

Sådan reparerer du flade dæk

  1. Tøm dækket for luft.
  2. Skru bolte løs, der holder akslen fast på gaffelbenene.
  3. Tag forsigtigt hjulet ud mellem gaffelbenene.
  4. Fjern eventuelle bremseanordninger fra omkring hjulet (hvis nødvendigt).
  5. Smør kanten af hjulet med varmt sæbevand.
  6. Brug nu en dækjern til at løsne dækket fra hjulnavet.
  7. Når det ydre dæk er taget af, skal den indre slange nemt kunne fjernes fra det.
  8. Pump slangen op og inspicér den for at se, hvor luften slipper ud.
  9. Hvis det er svært at finde hullet, nedsænk det i vand og kig efter, hvor boblerne kommer fra.
  10. Marker hullet med en permanent markør og tøm slangen for luft.
  11. Brug sandpapir til at skrabe området omkring hullet.
  12. Rengør området med en alkohol-klud og lad det tørre.
  13. Placer en klæbende lap over hullet og tryk den ned for at sikre, at det er forseglet.
  14. Sæt slangen tilbage i dækket.
  15. Skub dækket over hjulnavet og gennemfør trin 4, 3 og 2 i omvendt rækkefølge. (På dette tidspunkt skal hjulet være fastgjort til el-løbehjulet, som det var, da du startede denne proces).
  16. Pump slangen op og stram ventilkappen.
  17. For at hjælpe dig med denne trin-for-trin-guide, kan du se videoen nedenfor. Selvom dit el-løbehjul måske er anderledes end den viste, vises den grundlæggende proces til reparation/udskiftning af en indvendig slange.

Selvom ovenstående er den anbefalede metode til at reparere indvendige slanger, kan du også tage forebyggende foranstaltninger ved at installere dæksætningsmiddel. Følg nedenstående trin:

Når du har gennemført de ovenstående trin, skal du tømme dækket for luft.

  1. Brug et ventilkerne-fjerningsværktøj (medfølger i æsken, når du køber dæksætningsmiddel) til at fjerne kernen fra ventilen og få adgang til indersiden af den indvendige slange.
  2. Fjern hatten fra dæksætningsmidlet for at lade det flyde.
  3. Pres den foreskrevne mængde sætningsmiddel ind i slangen.
  4. Geninstaller ventilkernen med fjernelsesværktøjet.
  5. Pump dækket op.
  6. Rotér dækket for at fordele sætningsmidlet jævnt.

 

Sådan skifter du et dæk uden slange

  1. Tøm dækket for luft.
  2. Skru bolte løs, der holder akslen fast på gaffelbenene.
  3. Tag forsigtigt hjulet ud mellem gaffelbenene.
  4. Fjern eventuelle bremseanordninger fra omkring hjulet (hvis nødvendigt).
  5. Smør kanten af hjulet med varmt sæbevand.
  6. Brug nu en dækjern til at løsne dækket fra hjulnavet.
  7. Når dækket er frit, kan det nu repareres eller udskiftes.
  8. For at få det nye dæk på hjulet skal du bruge en dækjern til at hægte læben af dækket over kanten af hjulnavet.
  9. Efter at have fuldført trinnet ovenfor, skal du have et dæk, der er halvt på/halvt af hjulnavet.
  10. Nu skal du bruge tre eller fire strips.
  11. Før stripsene fra den ene side af dækket gennem til den anden. Sørg for at sprede dem rundt om dækket.
  12. Pres dækket sammen og få en anden person til at stramme stripsene. Dette vil samle dækket og gøre det meget nemmere at glide over hjulnavet. Du kan være nødt til at bruge en dækjern til at hjælpe med at få resten af dækket på navet.
  13. Når dækket sidder over navet, skal du skære den ene side af stripsene og trække den resterende del gennem den anden side.
  14. Pump dækket op.

Fastgør hjulet til el-løbehjulet. For at hjælpe dig med denne trin-for-trin-guide kan du se videoen nedenfor. Selvom dit el-løbehjul måske er anderledes end den viste, vises den grundlæggende proces til udskiftning af et dæk uden slange.

 

Inden du begynder processen med at udskifte et massivt dæk, skal du først fylde en spand med varmt vand og lægge det nye dæk i det. Dette vil gøre det mere smidigt, når du skal strække det over hjulnavet.

  1. Skru bolte løs, der holder akslen fast på gaffelbenene.
  2. Tag forsigtigt hjulet ud mellem gaffelbenene.
  3. Fjern eventuelle bremseanordninger fra omkring hjulet (hvis nødvendigt).
  4. Smør kanten af hjulet med varmt sæbevand.
  5. Brug nu en dækjern til at løsne dækket fra hjulnavet. Eller hvis dit dæk har luftlommer, kan du stikke en skruetrækker igennem dem for at løsne dækket fra navet. Du kan gøre denne proces lidt nemmere ved at bruge en varmepistol eller hårtørrer til at varme dækket op.
  6. Når dækket er frit, kan det nu udskiftes.
  7. Derefter får du det nye dæk, der har ligget i en spand med varmt vand.
  8. Brug en klemme eller skruestik til at holde den ene side af dækket og hjulet sammen. Dette sikrer, at det ikke bevæger sig eller popper ud, når du får resten af dækket på navet.
  9. Med en dækjern går du rundt om dækket for at få det på plads over navet. Vær forsigtig med ikke at påføre for meget tryk, da du kan beskadige fælgen.
  10. Sørg for, at alle kanterne er korrekt justeret med fælgen.
  11. Fastgør hjulet til el-løbehjulet.

For at hjælpe dig med denne trin-for-trin-guide kan du se videoen nedenfor. Selvom dit el-løbehjul måske er anderledes end den viste, vises den grundlæggende proces til udskiftning af et massivt dæk.

Hvorfor du skal vælge et el-løbehjul med splittet fælge

At skifte dæk på et el-løbehjul kan være en lang og kompliceret opgave; dog vil det tage halvdelen af tiden og være mindre stressende, hvis dit el-løbehjul har splittet fælge.

En splittet fælg kan skrues af og trækkes fra hinanden, hvilket gør det nemmere at fjerne dækket fra navet. Hvis el-løbehjulet ikke har en splittet fælg, skal du derimod bruge kraft til at løsne og fjerne dækket fra fælgen ved hjælp af en dækjern.

For at se dette i aktion, kan du se videoen nedenfor (04:03-04:30):

Scroll to Top